EK SAYFA – 871-2
باب: ما ينهى
من الطيب
للمحرم
والمحرمة.
13- İhrama Giren Erkek Ve Kadının Güzel Koku Sürünmesinin Yasak
Olması
-وقالت
عائشة رضي
الله عنها: لا
تلبس المحرمة
ثوبا بورس أو
زعفران.
Aişe r.anha şöyle demiştir: İhramlı kadın vers veya za'feran
sürülmüş elbise giyemez.
حدثنا
عبد الله بن
يزيد: حدثنا
الليث: حدثنا
نافع، عن عبد
الله بن عمر
رضي الله
عنهما قال: قام
رجل فقال: يا
رسول الله،
ماذا تأمرنا
أن نلبس من
الثياب في
الإحرام؟
فقال النبي صلى
الله عليه
وسلم: (لا
تلبسوا
القميص، ولا
السراويلات،
ولا العمائم،
ولا البرانس،
إلا أن يكون
أحد ليست له
نعلان فليلبس
الخفين، وليقطع
أسفل من
الكعبين، ولا
تلبسوا شيئا
مسه الزعفران
ولا الورس،
ولا تنتقب
المرأة
المحرمة، ولا
تلبس
القفازين).تابعه
موسى بن عقبة،
وإسماعيل بن
إبراهيم بن
عقبة،
وجويرية،
وابن إسحق: في
النقاب
والقفازين.
وقال عبيد
الله: ولا ورس.
وكان يقول: لا
تنتقب
المحرمة ولا
تلبس القفازين.
وقال مالك، عن
نافع، عن ابن
عمر: لا تنتقب
المحرمة.
وتابعه ليث بن
أبي سليم.
[-1838-] Abdullah b. Ömer r.a. şöyle dedi: Bir adam kalkarak şöyle dedi: Ey
Allah'ın Resulü! İhramlı iken hangi elbiseyi giymemizi emredersin?
Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle buyurdu: "İhramlı kişi
gömlek, şalvar, sarık, burnus giyemez. Nalinleri (sandaletleri) yoksa
mestlerini giyip ayak bileğindeki çıkıntılardan alt tarafını kessin. Zaferan ve
vers ile boyanmış elbise giymeyin. İhramlı kadın yüzüne peçe takmasın, ellerine
eldiven giymesin."
Ubeydullah şöyle rivayet etti: "İhramlı kadın yüzüne peçe
örtemez, ellerine eldiven giyemez."
حدثنا
قتيبة: حدثنا
جرير، عن
منصور، عن
الحكم، عن
سعيد بن جبير،
عن ابن عباس
رضي الله عنهما
قال: وقصت
برجل محرم
ناقته
فقتلته، فأتي
به رسول الله
صلى الله عليه
وسلم فقال:
(اغسلوه
وكفنوه، ولا
تغطوا رأسه،
ولا تقربوه
طيبا، فإنه
يبعث يهل).
[-1839-] İbn Abbas r.a. şöyle dedi: Bir deve ihramlı bir adamın boynunu
kırarak onu öldürdü. Adamın cenazesi
Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'e getirildi. Nebi Sallallahu
Aleyhi ve Sellem şöyle buyurdu: "Onu yıkayın, kefenleyin, başını örtmeyin,
güzel koku sürmeyin. Çünkü o telbiye getirerek diriltilecektir."
AÇIKLAMA: İhramlı iken güzel koku sürünmenin yasak olması
konusunda erkek ve kadın arasında fark yoktur. Alimler bu konuda ihtilaf
etmemişler, bazı şeylerin güzel koku sayılıp sayılmaması konusunda ise farklı
yorumlar yapmışlardır.
İhramlı kişiye güzel kokunun yasaklanmasının hikmeti, güzel
kokunun cinsel ilişkiye yönlendiren ve onun başlangıcını oluşturan fiillerden
olması, bunun ise ihramlınm haline uymamasıdır. Çünkü ihramlı kişinin saçı-başı
dağınık, üstü başı tozludur.
Kadının yüzüne peçe takması ve eline eldiven giymesinin
yasaklanması, ilk anda bu yasağın kadına özgü olduğunu göstermekle birlikte
erkeğin eldiven takması da yasaktır. Çünkü eldiven, ayakkabı hükmündedir. Çünkü
her ikisi de bedenin bir parçasını örtmektedir.
Hadisten ilk anda vers ve zaferan dışındaki kokuların sürülmesinin
yasak olmadığı anlaşılsa da alimler hükümlerindeki ortaklık sebebiyle diğer
güzel kokuları da buna katmışlardır. Zaferan ve vers dışındaki şeylerle
boyanmış ihramın giyilmesi konusunda ise ihtilaf etmişlerdir. Vers, Yemen'de
yetişen bir bitkidir.
Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in "telbiye getirerek
diriltilecektir" sözü, Malikîlerin ve Hanefilerin görüşünün aksine ölen
kişinin ihramının devam ettiğine delil gösterilmiştir.
Hadiste Yer Alan Bazı Hususlar
1- Hayvana binen kişiye "vakfe yapıyor" denilebilir.
2- İhramda iken telbiyeye devam etmek müstehabtır. Arafat'a
yönelmekle telbiye kesilmez.
3- İhramlı kişinin sidr vb. gibi, güzel koku sayılmayan bitkileri
kullanarak yıkanması caizdir.
Hz. Nebi'in "onu su ve sidr ile yıkayın" sözünü delil
getiren Şafii, harem bölgesindeki sidr ağacının kesilebileceği görüşünü kabul
etmiştir.